Satmail 30/04/2017 21:26u

Pech, dubbel pech!

De voorstag (de bolbout waarmee hij id top geankerd is) is gebroken, weeral! om 22u UTC, zo’n vier uur voor zonsondergang. Veel gedoe, patatie patata, same story as before. (veel blauwe plekken, spierpijn en een schorgegilde keel) Maar nu: nog 570NM en we zijn in Gambier: Gambier!? Met moeite ‘land’ te noemen. Geen continent in de buurt. Gelukkig nemen Lejo het vervangstuk mee. Maar jah wat zijn we daar mee… Het geeft ons weinig zekerheid dat het niet weer breekt. Ik heb mijn portie stagbreken wel gehad. Ik moet toegeven dat mijn vertrouwen in de stevigheid en veiligheid van de Pirlouit beschadigd is. Misschien wint hij het weer terug als het zeilen, nu zonder de hoofdvoorstag, goedloopt (voor de komende 570NM). Veel keus hebben we niet. Er is niet genoeg diesel om alles op motor te doen. Dat zou ook alles behalve aangenaam zijn. Ik moet wel zeggen dat dit wantrouwen snel gerelativeerd kan worden. Ik denk niet dat we in levensgevaar geraken, of dat mijn vertrouwen op dat vlak geschaad is. Ook al gaat de mast eraf, dan zijn we nog niet gezonken. Dan zijn we wel een berg geld kwijt aan een of andere rescue operatie en kunnen we de rest van de reisplannen op onzen buik schrijven. Een weinig comfortabele, noch rustgevende 570NM voor de boeg dus. Bij iedere golf die de fok en de boom doet kletteren krimp ik bijna ineen. Zou hij nu gemakkelijk kunnen vallen? Of zijn de drie vallen en wegneembare stag genoeg om alle schokken op te vangen?

Nu, na een nacht wacht en slaap, gaat het alweer een beetje beter met mijn moraal. We gaan dan toch nog een beetje vooruit (hoera voor Pirlouit!. Met de kleine fok op de wegneembare stag of de reacher (die kan zonder stag) als er minder wind is, zoals nu. We gaan toch nog 4kn vooruit. Da’s minder spectaculair dan de snelheden die we vorige week deden, maar toch, ’t is iets. De wind gaat afnemen en op kop komen… Dat willen we niet. Het lijkt ons niet veilig een aandewindse koers te gaan varen zonder die stag. Dus als het zo ver is, doen we de zeilen naar beneden en motoren we die periode door, in afwachting van wind in de rug. We varen trouwens enkele onbewoonde eilanden voorbij. Momenteel een atol 22NM ten zuiden van ons 🙂 Ze zijn te ver en te laag om ze te kunnen zien.

Groetjes Sanne en Dries

<This is a satmail communication, start a new mail for reply, keep the text simple and don’t add anything else.>

3 gedachten over “Satmail 30/04/2017 21:26u

  1. Met Pirlouit is waarschijnlijk niets mis. Het tuig is blijkbaar een ander paar mouwen.
    Veel sterkte, blijf er in geloven, het is jullie al zover gelukt.
    Jullie hebben in elk geval voldoende materiaal om een spannend boek te vullen.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s